Den semester shopping säsongen förlorar lite av sin makt

Den semester shopping säsongen förlorar lite av sin makt

NEW YORKSkönhetsshoppingperioden förlorar en del av sin kraft i årets försäljning.

November och december står nu för mindre än 21 procent av den årliga detaljhandelsförsäljningen i fysiska butiker, från en topp på över 25 procent, och experter tror att den fortsätter att falla. De extra procentenheterna skulle ha översatt till en extra $ 70 miljarder mer för att köpa förra året, säger Michael Niemira, chef hos Retail Economist.

Säsongen hade stadigt fått betydelse och toppade tidigt innan dominanserna hos stora discounters som Wal Mart höll tillväxten när shoppare började flytta från varuhusen. Ändå höll de två månaderna sin egen genom midjan när online shopping för erbjudanden tog håll.

‘Det fanns en tänkesätt även innan du handlade online,’ sade Niemira, vars data går tillbaka till 1967. ‘Men det justade det bara.’

I allmänhet handlar många människor för helgen hela året och speglar trenden för tillbaka till skolan. Kraftig diskontering har utspänt försäljningen, och med stora erbjudanden under hela året håller kunderna inte längre sina största inköp fram till semestern.

I år försenade det omtvistade presidentvalet några shoppare, och med jul på en söndag väntar butikerna på ett större antal köpare i sista minuten. Vid en upptagen målbutik i Brick, New Jersey på lördag morgon, tycktes många shoppare hämta små saker att använda som stocking stuffers. Andra hoppades kunna hitta en sista minuten deal.

‘Jag satt ganska bra för jul, så jag trodde att jag skulle komma ner och se vad jag kunde hitta på försäljning, som kanske en TV,’ Terry Kreft, 38, sa när hon promenerade genom affären. Hon har spenderat ca 600 dollar på gåvor i år och utnyttjar rabatter under de traditionella högsäsongens shoppingdagar precis efter Thanksgiving, som heter ‘Black Friday’ och ‘Cyber ​​Monday.’

‘Jag var ganska mycket klar med min shopping innan december fick rulla,’ sade Kreft.

Men en sen rush isn förväntas göra skillnaden.

‘Det är inte längre en säsongsbetonad verksamhet’, säger Marshal Cohen, chefbranschanalytiker vid konsumentforskningsföretaget NPD Group Inc. ‘Det är en långsiktig investering för konsumenten och detaljhandlarna måste byta. De måste excitera kunderna tidigt under säsongen och senare under säsongen och hela året. ‘

Här vad bakom skiftet:

SHOPPERS TILLVÄNDER ATT KÖP BIG TICKET ITEMS: Butiker erbjuder nu hela året bra erbjudanden på produkter som TV och apparater och väntar till slutet av året mindre tilltalande. Deloitte LLP fann 30 procent av köparna planerade att vänta på semesterförsäljning för att köpa stora gåvor, ner från 35 procent för ett år sedan.

‘Människor håller inte tillbaka och väntar på att de hittar ett bra pris för alla saker de letar efter’, säger Rod Sides, vice ordförande för Deloitte.

Christopher Rogers, en analysanalytiker på Panjiva, som tittar på importen, säger att han har sett en utjämning av importen under julklappssäsongen från juli till november på viktiga saker som kläder, leksaker och möbler.

Skiftet komplicerar saker för återförsäljare, som vanligtvis kan koncentrera sina insatser på att fånga kunder under semesterfönstret.

HEAVY DISOUNTING: Med hård konkurrens online, särskilt från Amazon, försöker butiker ständigt överträffa varandra och till och med underköra sig priserna från föregående år. Shoppare har blivit utbildade för att kräva erbjudanden, och vana bryta vanan.

‘Den ökade konkurrensen som drivs av e-handelens inflytande är i hög grad att driva priserna på populära semesterartiklar’, säger Traci Gregorski, Senior Vice President för marknadsföring på Market Track. ‘Återförsäljare vet att konsumenterna ofta jämför priserna på dessa kategorier online och diskonterar kraftigare för att driva trafik och försäljning.’

Ett exempel: Medelpriset för en TV från 1 oktober till tisdag var 829,52 USD, jämfört med 1,009,41 USD under samma tid i fjol, enligt Market Track, som spårade marknadspriser på 40 stora återförsäljare på över 19 000 TV-apparater.

RISKEN AV GÅNGKORT: Shoppare ger fler presentkort som presenter, vilket snedvrider semesterförsäljningsuppgifterna eftersom de bokas som försäljning tills de löser in. Och de flesta korten har inte längre ett utgångsdatum.

Under julperioden var presentkort rankade andra som en toppåva, bakom bara kläder, enligt NPD. Presentkortskunderna svarade för cirka 25,4 procent av semesterutgifterna i fjol, en ökning från 13,5 procent 2003, enligt Goldman Sachs och Retail Economist.

SHOPPERS vill ha erfarenheter: Stora varuhus som Macy har sett shoppare att flytta sina utgifter bort från traditionella varor som kläder och mer mot gåvor som erbjuder upplevelser som skönhetsbehandlingar och andra tjänster.

NPD fann att 10 procent av semesterhandlarna sa att de planerade att ge färre konkreta gåvor än förra året och 8 procent sa att de inte skulle ge några konkreta gåvor. Vissa 14 procent sa att de kommer att ge fler erfarenheter som gåvor i år än förra året, sa forskargruppen.