Den mpg mythbusters

Den mpg mythbusters

facebook twitter google + emailThere finns många teorier om hur man kan förbättra ekonomin, men vilka arbetar faktiskt? Vi kallade in experterna för att ta reda på! Om du vill minska din bränslebudget, kan du definitivt som vår resa i MINI JCW på de föregående sidorna tydligt visa. Vår försiktiga körstil sträckte vår heta luckans ekonomi med en svindlande 25 procent. Men vad mer kan du göra för att spara bränsle? Tja, om ekokörningseksperterna hade sin väg, så drog du din motor tillbaka till dess nödvändiga väsentliga , luftkonditionering, radio och andra tillbehör. De ‘är alla onödiga extra, enligt dem, som kommer att zap din bil ekonomi. Men är detta nödvändigt, eller ens sant? Auto Express bestämde sig för att byta några av de här mpg-myterna! Vi anställde experterna från Millbrook, en av världens ledande fordonsforskningscenter. Berömd för sin höghastighetsskål och mer än 40 miles av testspår var Bedfordshire-platsen perfekt för Våra krav. Med hjälp av Neil Fulton, ingenjörschef för Powertrain-divisionen, tänkte vi en rutt som tog i hanteringskretsen, vilket simulerar en platt A-väg och stadskursen, som har en serie stoppstart. , skulle vi slutföra en skål på 75mph och två av de tre slingorna i backleden med sina förlängda gradienter. Vårt testteam bestod av senior Powertrain-ingenjör Anthony Sale och senior tekniker Alan Johnson. Alan är en av Millbrook mest erfarna testare, expert på att kopiera exakt samma omgång tid och igen. Han skulle köra en Vauxhall Astra 1.9 CDTI SRi, med Anthony och hans bärbara dator i passagerarsätet. Ett program som heter Ecolog pluggar in i fordonet för att övervaka motorvarvtal och gasposition för att beräkna koldioxidutsläpp. Från det här kan det utgå från hur mycket bränsle som används och är exakt till cirka tre procent. Den första körningen över 7,75 milskursen skulle skapa en bastid. Våra Astra-strålkastare var på väg att uppfylla spårningssäkerhetsbestämmelser, även om detta har en mindre effekt på ekonomin. Alan skulle byta växel vid 3 000 rpm för att simulera en typisk körstil. Den första körningen tog 15 minuter 45 sekunder med en medelhastighet på 29mph , och Alan uppnådde 30.5mpg. Det var en liten förändring i motorns omgångar, som Alan gjorde det, sedan han och Anthony gick ut på vägen.Sixton senare var de tillbaka med några dramatiska resultat. ‘Det gjorde ett åtta procentskillnad, ‘förklarade Anthony. ‘Mpg har gått från baslinjen av 30.5mpg till 28mpg.’ Hans dator markerade den största skillnaden var på stadskursen. ‘Om jag isolerar den 0,8 milsträckan från hela vägen fick Alan bara 20.2mpg: det var 25.6mpg på baslinjen.’ Han förklarade att eftersom motorns varvtal var lägre kör fordonet långsammare, så det har en inverkan på ekonomin. ‘Vad som också är intressant är att när vi var på skålen var skillnaden i bränsleanvändning mellan baslinjen och med air con på är nästan ingenting. De var båda runt 39mpg. ‘Open windows Herre är en annan bit av accepterad visdom för att få ut det mesta av en tank med bränsle, om du har air con, bör du öppna fönstren för färskt luft, men bara öppna dem väldigt lite eller det förstör din aerodynamik och sänker ekonomin. Efter ett par omgångar i Millbrook kan vi säkert säga det s skrotet! På första loppet hade vi främre två öppna en tredjedel, och bränsleekonomin var bara en tiondel av baslinjemätningen. Kort sagt betyder det att motorn måste arbeta hårdare och mer bränsle används. Astra s däck kontrollerades i början av dagen och var vid Vauxhalls rekommenderade siffror på 39psi fram och 36psi bak. För denna omgång i vår krets tog vi alla fyra ner till 20psi för att se vilken inverkan den hade. Resultatet överraskade alla. Anthony s box av tricks visade bränsleekonomi bara doppat en bråkdel på 29.7mpg. Faktum är att vi körde testet en andra gång för att se till att siffrorna var rätta och fick ett liknande resultat. ‘Jag skulle trodde att det skulle bli en stor skillnaden mellan testet och vår baslinje ‘, förklarade Anthony.’ Men de två graferna är praktiskt taget desamma. ‘Alan hade rapporterat mycket lite i sättet att hantera skillnaden på de två körningarna, och den enda slutsatsen vi kunde rita var att det var ner till Astra’s lågprofildäck. ‘Det skulle vara väldigt annorlunda i vått’, varnade vår expert. Tre på baksidan Det var dags att bli mysig på Astras baksätet. Under hela kursen drog Vauxhalls medelvärde från 30.5mpg till 27.2mpg. Men delving i resultaten avslöjade mer information. ‘Den extra vikten gör knappast någon skillnad på stadskursens låga hastigheter’, säger Anthony. ‘Men på någon annan punkt där bilen accelererar, speciellt går uppförsbacke är det tydligt på graferna där siffrorna faller.’ Isolering av 1,7 mils bergsträckan från totalen, Alan fick 28.4mpg på grundlinjens lopp, men det föll till 25.5mpg när bilen laddades med passagerare.Roofbars och boxRegistrera av lägga till oss när de inte behöver behövas är standardråd om du vill se din mpg. Varför? Eftersom varje bil är konstruerad för att ha ett lågt drag, och ett takbåge kommer att förstöra det. Fel! Vårt test med en Thule-produkt visade att även när den fylldes med 72kg ballast nära den maximala belastningsgränsen på 75kg, tog den bara 0.2mpg av baslinjen. ‘Jag är ganska förvånad, Jag trodde att det skulle vara mer, säger Anthony. Vi lade också våra tre volontärer på baksidan av bilen och slog upp luftkonditioneringen igen. Det här var vårt värsta scenario och simulerade en familj med en lastbil som körde ut på en camping semester. Det blev inte en chock att lära sig, vi fick det lägsta resultatet, vid 24.1mpg. Men Anthony avslöjade att det var väldigt liten skillnad mot baslinjefigur när man simulerar motorvägen körning på skålen. Från vår erfarenhet på MPG Marathon i MINI JCW visste vi att nedbromsning kan få en enorm inverkan på bränsleekonomin. Men exakt hur mycket? Vi satte Vauxhall Astra upp på Millbrook ‘ s höghastighetsskål för att göra ett enda varv på 60, ​​70, 80 och 90mph. Vår första körning gav en mycket godtagbar 52.4mpg, men när vår fart byggdes, tailed den snart av. Vid 70mph var medeltalet ner till 42.3mpg, vid 80mph var det 39.7mpg, medan 90mph såg det ner till 36.1mpg. Det är 16mpg mindre än att resa vid 60mph. Anthony var inte överraskad. ‘Vid 60mph drog Astra 1.700 rpm, men vid 90mph var det 2.600 rpm. Genom att hålla omkastningen låg du’ arbetar inte motorn så hårt och inte använder så mycket bränsle ‘, förklarade han. Träningsledaren Neil Fulton var fascinerad av våra resultat. ‘Dessa resultat är en ögonblicksbild av en bil på en dag, men det är tydligt att passagerar- och lastvikt gör en stor skillnad mot fordonsekonomin.’