Den irriterande sanningen om att få vikt

Den irriterande sanningen om att få vikt

Semester har ett sätt att få dig att se optimism överallt du ser, inklusive på din tallrik. Gingerbreadkakor inkluderar ingefära, vilket i grunden gör dem hälsokost. Äggtoddy? Inget problem: du läser någonstans att ägg är ganska mycket världens mest perfekta mat.

Innan du vet det, ursäktade du bort veckor av ohälsosam mat. Problem är att den extra vikt du kanske har märkt är att gå någonstans.

Holiday Weight gain är ett väl studerat fenomen, och forskare har funnit att människor får cirka ett pund från november till januari. Det låter kanske inte så mycket, och det är verkligen mindre än folk tror att de får (ca 5 pund). Men den extra pund lingers. I samma studie konstaterade forskare att människor inte brukar kasta den där vinterns vikt nästa år. Efter några få juliga årstider (plus året andra eftergivna helgdagar, födelsedagar och årsdagar), lägger dessa pund upp.

Tyvärr är det ett problem för många amerikaner. Vuxna är överviktiga eller överviktiga och vuxna i vuxen ålder är en riskfaktor för alla typer av dåliga resultat, inklusive typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom. När det är på gång kan det vara otroligt svårt att gå ner i vikt. Nya bevis tyder på att din kropp kommer att arbeta mot dig för att hålla den där. Och i vetenskapliga tyngdförluststudier är bara cirka 25% framgångsrika för att hålla vikten på lång sikt, säger Jennifer Kuk, docent vid York University School of Kinesiology and Health.

Kuk forskning har visat att viktminskning kan vara mer komplicerad än den typiska rekommendationen: mindre, träna mer. I hennes senaste studie fann hon och hennes lag att även om en person i dagens ålder utövat och åt samma belopp som en person 1988, är de fortfarande tyngre. Forskarna vet inte exakt varför än, men misstänker att flera faktorer som bekämpningsmedel, föroreningar, mediciner, oregelbundna ätplaner och förändringar i tarmmikrobiomen på något sätt förändrar människans ämnesomsättning.

Det bästa rådet är förstås att försöka undvika semester viktökning först och främst. Men när du kan motstå att hänga bort:

Välj din mycket favorit efterrätt, föreslår Kuk, men äter bara det belopp som det tar för dig att vara nöjd. Försök med din hand när du tänker äta. Vissa bevis tyder på att fokusera på hur din kropp känner, genom en kort kroppsscanmeditation, kan hjälpa dig att stämma överens med hur hungrig du verkligen är och anpassa din söta ätning. Behåll en konsekvent aerob träningsrutin. Det kan inte få dig att gå ner i vikt, men det kan hjälpa till att kompensera några av inflammationen och blodsockerns spikar som åtföljer övermålning.