ramp vid valnöt i centrala Spokane

ramp vid valnöt i centrala Spokane

Utan interstate vid slutet, kan den östgående Walnut Street på rampen tyckas som ett hopp.

En biljonist av bilister sitter vid det röda ljuset, deras kollektiva motorer svänger och klarar sig för en tävling till toppen av 250-meters rampen. Uphill, pedal ner, i hopp om att nå motorvägarna i tid.

En ny studie undersökte kollisionsdata på Interstate 90 mellan Four Lakes och Idaho-gränsen, och det identifierade Walnut rampen som den farligaste punkten i studieområdet. Studien var en del av en större verksamhet och säkerhetsanalys gjord av Washington State Department of Transportation.

‘Vi tittade på alla krascher eller kollisioner som händer på hela denna korridor’, säger Glenn Wagemann, en trafikingenjör med transportavdelning. ‘Vi såg mer i urbana kärnan. Och Walnut hoppar ut som platsen med det högsta antalet kollisioner.’

Från 2011 till 2015 fanns det 10 dödliga kraschar och 30 fler orsakade allvarlig skada längs 30 milskorridoren. Under samma period såg valnötrampen 98 bakre änden eller sammanslagna kraschar. På en avlägsen sekund såg den västgående Gå Ner I Vikt På En Vecka Maple Street på rampen ett fjärdedel av det, med 26 kraschar.

Wagemann sade att valnötförslutningen inte var en säker sak, men han kunde inte se en annan lösning på sin farliga natur. Oavsett om någon stängning inte skulle ske i flera år, eftersom dess konsekvenser måste studeras ytterligare.

Staten planerar att studera frågan vidare med staden Spokane och Spokane Regional Transportation Council ‘för att se hur man utnyttjar det nätverk vi har utan att lägga till ytterligare kapacitet’, sa han. ‘Det är verkligen ingen tidsram.’

Med andra ord, stads-, statliga och regionala transportplanerare ska se om stadens andra vägar och motorvägens andra på ramper kan hantera ökad trafik när valnöt blir mörkt.

Wagemann, för en, sa att de kan.

‘Vi har gjort tillräckligt med analys för att visa att stadsnätverket kan stödja det,’ sa han.

Valnöt har ett genomsnittligt daglig trafikantal på 11 000 fordon. Monroe, nära dess på rampar, ser hälften av det. Wagemann sa att trafiken som avleddes från valnöt skulle röra sig längs tredje och fjärde vägen mot den östgående Monroe Street på rampen, som bara hade 13 kraschar under de fem år som analysen analyserade.

Monroe rampen är säkrare än valnöt av flera skäl, sade Wagemann. För det första sätter sin korkskruv på sig förare för att hålla sin hastighet nere tills de når interstate s slingrande körfält. Och i motsats till Walnuts 250 fotsträcka till toppen har Monroe en 3.000 fot ‘vävning’ körfält som gör det möjligt för förarna att komma fart samtidigt som det går samman med trafik, varav några måste komma över för att gå ut på divisionen.

‘Vi har data för att stödja det, men vi måste utbilda på vägen,’ sa Wagemann om nedläggningen. ‘Det’ har ingen stor inverkan på din pendling. Det kommer inte att ändra din resetid. Men när du pratar om det ur affärssynpunkt är vissa av företagen beroende av det trafikmönstret. ‘

Andra fixar kommer snart 90 gånger tidigare än valnötförslutningen i ett försök att öka motorvägens säkerhet. Statens transportavdelning har 4,4 miljoner dollar att spendera för att minska antalet krascher på korridoren Gå Ner I Vikt På En Vecka och bilisterna börjar se Går Man Ner I Vikt dem på plats i 2019. Motorväg 195 till östra I 90, som har uppvisat blomstra trafik tack vare befolkningstillväxten i Latah Hangman-kvarteret. Mätaren kommer att växla med rött ljus, grönt ljus för att bryta upp sammanslagningstrafik under rusningstid.

Transportavdelningen kommer också att installera felaktiga vägvisningsskyltar längs interstate, vilket endast kommer att aktiveras när någon kör mot flödet av motorvägstrafik.

Slutligen investerar transportavdelningen i fler incidensgrupper för att rensa krascher inom 15 minuter, vilket minskar oddsen för en sekundär incident. För varje minut korsbanan inte rensas ökar risken för en annan krasch med 3 procent, enligt transportavdelningen.

När de är färdiga träffar valnötet på rampen hakan. Fram till dess uppmanade Wagemann bilister på rampen att ge varandra mer utrymme.

‘Kom inte in på motorvägen i en peloton, med 10 bilar som försöker komma in i en billängdsklyfta’, sa han.

Riverside öppnar för trafikWestbound Riverside Avenue är öppen för trafik efter en stängning relaterad till Adams Street Combined Sewer Overflow-projektet, en del av stadens ansträngning att helt sluta avlopp från att komma in i Spokane River. Riverside kommer att fungera som omvägen för fortsatt Sprague Avenue stängning.

Projektet fortsätter att påverka trafik och parkering precis väster om centrum. Adams mellan First och Sprague avenyer reduceras till en körfält och det finns ingen på gatuparkering. Först reduceras till en lane österut, utan på gatan parkering från Cedar till Jefferson gator. Sprague är stängd för all västgående trafik från Jefferson till Cedar. Eastbound Riverside är stängd från Cedar till Jefferson.

Projektet på 16,3 miljoner dollar bygger en 2,4 miljoner gallonstank och annan infrastruktur och betalas med stadens finansiering.

Längre öst avslutar byggandet av en annan avloppstank korsningen av Riverside och Magnolia Street på måndag. Denna stängning kommer endast att påverka korsningen och kommer att vara komplett 3 november. Tillgången till lokala företag och bostäder borde vara tillgänglig under denna period.

Rampar på AssemblyCrews kommer att installera kantramper på Assembly Street från Nine Mile Road till Winston Court. Bilister kan förvänta sig hinder.

Crestline lane reduktion fortsätterVär att minska antalet banor på Crestline Street mellan Euclid och Francis avenyer fortsätter. Southbound trafik reduceras till en körfält mellan North Foothills Drive och Empire Avenue. När det här arbetet är färdigt, kommer besättningen att flytta till norrgående banor från norra Foothills till Empire, och så småningom till sektionen från Empire till Wellesley Avenue.

Projektet på $ 510 000 kommer att vara komplett i slutet av hösten och kommer att omfatta lane striping och sign installationer.